Önce kirala sonra satın al trendi yayılıyor

Önce kirala yaşam tarzı yayılıyor. ABD’de yapı­lan son araştırmaya gö­re ülkede önce kirala sonra sa­tın al trendi hızla güç kazanıyor.

Trend özellikle genç yetiş­kinlerde çok yaygın hale gelmiş durumda. Bunun tek nedeni de satın alma maliyetinin yük­sek olması değil… Elbette daha ulaşılabilir bir fiyatta olması, kiralama trendinin güçlenme­sinde önemli etkenlerden biri. Ancak tüketicilerin otomobil­den apartman dairesine, mü­zik aletlerinden dizayner çan­talarına ve ev mobilyasına ka­dar pek çok ürünü kiralamayı tercih etmesinin farklı neden­leri de var.

Credit Karma tarafından yapılan araştırmaya göre ye­tişkinlerin yüzde 28’i ürün ve hizmetleri kiralamayı tercih ediyor. Evi satın almaktansa kiralamayı tercih edenlerin oranı ise yüzde 47’yi bulmuş durumda. Araştırma verile­rine göre apartman dairele­rini kiralamayı tercih eden­lerdeki bu yüksek oranın ar­dında yüksek gayrimenkul fiyatlarının yanı sıra, ‘önce kirala memnun kalırsan sa­tın alma opsiyonunu değer­lendir” yaklaşımının da etkisi var. Araştırmaya katılanların yarısından fazlası, yüzde 58’i kiralamayı tercih ettiklerini çünkü bunun kendilerine da­ha esnek olmayı, gereğinden fazla tüketmemeyi sağladığı­nı söyledi. Bu tercihler Y ku­şağı, özellikle de Z kuşağında önemli bir ağırlık kazanıyor.

Araştırmayı CNBC’ye de­ğerlendiren Finansal Planla­ma Uzmanı Carolyn McCla­nahan, kiralamanın pek çok insan için öncelikli tercih hale geldiğini, kiralamanın avantajlarını hesaplamanın çok önemli bir tasarruf sağla­yabildiğini vurguladı. McC­lanahan, “Örneğin çok sayıda davete katılıyorsanız bu ge­çerli değil ama tek bir davet için özel bir kıyafeti satın al­mak değil ama kiralamak pek çok insan için tercih edilen bir seçenek haline gelmiş durum­da” dedi. Hazır giyim ürünleri ABD’de enflasyondan en çok etkilenen ürün grupları ara­sında yer alıyor. Erkek ve ka­dın giyim ürünlerinin fiya­tında 2020’den beri artış ora­nı sırasıyla yüzde 15 ve yüzde 13.3 olarak açıklandı.

Almak ya da kiralamak, tüm mesele bu

McClanahan, özellikle Y kuşağı yetişkinlerin evlen­meyi ertelediğini, bir aile kur­mayı ileri yaşlara attığını söy­leyerek bu durumda iş deği­şikliği kararını çok daha rahat verebildiğini, çok hızlı şehir değiştirmeye imkan tanıyan bu yaşam tarzının da kirala­maya daha uyumlu olduğu­nu vurguladı. Bu yapı nede­niyle pek çok genç yetişki­nin, “Önce kiralayayım, sonra alıp almamaya bakarım” di­ye düşündüğü belirtildi. Cre­dit Karma araştırmasına gö­re genç yetişkinlerin yüzde 50’si, ev sahibi olmanın sade­ce zenginler için mümkün ol­duğunu düşünüyor.

Aylık 45 dolar ödeyerek abone olanlara her ay bir dizayner çanta

Kiralama trendinden dizayner çantalar da nasibini aldı. Lüks aksesuar kiralama şirketi Vivrelle’ın kurucusu Blake Geffen, düğününde gözlemlediği ihtiyaçtan yola çıkarak şirketi kurmuş ve 35 milyon dolarlık bir yatırım almış. Şirket 45 dolardan başlayan aylık aboneliklerle, 1000 dolarlık dizayner marka çantalar kiralıyor. Channel’den Dior’a kadar çok sayıda markanın özel çantalarının yer aldığı koleksiyon, tüketicilere o günün modasına uygun çanta kullanma şansı veriyor. CEO Geffen bu günlerde çok renkli dizayn çantaların daha fazla tercih edildiğini belirtti. Sitede 219 dolarlık aylık abonelik ise çantanın yanı sıra mücevher ve limitli üretim ürünler kiralamaya da imkan veriyor.